Algemene voorwaarden

INHOUDSOPGAVE:

Artikel 1 – Definities

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Artikel 3 – Toepassingsgebied

Artikel 4 – Het aanbod

Artikel 5 – Het contract

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

Artikel 8 – Herroepingsrecht van de consument en bijkomende kosten

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

Artikel 10 – Uitsluiting van het herroepingsrecht

Artikel 11 – De prijs

Artikel 12 – Naleving en aanvullende garantie

Artikel 13 – Levering en uitvoering

Artikel 14 – Duurovereenkomsten: duur, opzegging en verlenging

Artikel 15 – Betalingen

Artikel 16 – Klachtenprocedure

Artikel 17 – Geschillen

Artikel 18 – Aanvullende bepalingen of afwijkingen

Artikel 1 – Definities

De volgende definities zijn van toepassing op deze algemene voorwaarden:
1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, een overeenkomst op afstand en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze producten, digitale inhoud en/of diensten worden geleverd door de ondernemer of door een derde op basis van een overeenkomst tussen die derde en de ondernemer;
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die verband houden met zijn/haar handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten;
4. Dag: een kalenderdag;
5. Digitale inhoud: informatie die wordt geproduceerd en geleverd in een digitaal formaat;
6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die zich uitstrekt tot de regelmatige levering van goederen, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel, waaronder e-mail, dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik van de informatie mogelijk maakt voor een duur die in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
8. Herroepingsrecht: het recht dat de consument heeft om binnen de bedenktijd de overeenkomst op afstand te ontbinden;
9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, digitale inhoud, toegang tot deze inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen ondernemer en consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
11. Standaard Annuleringsformulier: het Europese standaard annuleringsformulier opgenomen in Bijlage I van deze Algemene Voorwaarden. Aanhangsel I hoeft niet beschikbaar te worden gesteld als de consument geen herroepingsrecht heeft met betrekking tot de bestelling.
12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Naam ondernemer:
VenStrom B.V.

Bedrijfsadres:
Bovenkamp 5

1391 LA Abcoude
Telefoonnummer: +31 (0) 85 877 02 92
E-mailadres: info@nomadiQbbq.com

Openingstijden:
Maandag tot vrijdag van 9:00 tot 18:00 uur.
Kamer van Koophandel-nummer: 64453855
BTW-nummer: NL855672808B01 1.

Artikel 3 – Toepassingsgebied

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen Overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voordat een Overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de Consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven hoe de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien een Overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de Consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de Consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een Duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de Consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, Digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer afbeeldingen gebruikt, zijn dit waarheidsgetrouwe afbeeldingen van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

Artikel 5 – Het contract

  1. Behoudens het bepaalde in lid 4 komt een overeenkomst tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen die zijn gericht op elektronische betaling.
  4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet op afstand aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren. Deze weigering moet met redenen worden omkleed of kan speciale voorwaarden verbinden aan de uitvoering van een bevel of verzoek.
  5. Uiterlijk bij de levering van het product of de terbeschikkingstelling van het product, dienst of Digitale Content aan de Consument zal de Ondernemer de volgende informatie schriftelijk of in een vorm die het de Consument mogelijk maakt om de informatie op een toegankelijke manier op te slaan op een Duurzame gegevensdrager, verstrekken:
  6. Het adres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
  7. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding dat het herroepingsrecht niet van toepassing is;
  8. Informatie over garanties en diensten na verkoop;
  9. De Prijs, inclusief alle belastingen, de leveringskosten voor zover van toepassing en de wijze van betaling, levering en uitvoering van het contract;
  10. de vereisten voor opzegging van het contract als het contract een looptijd heeft van meer dan een jaar of van onbepaalde duur is;
  11. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het Standaardformulier voor herroeping.
  12. Indien het een Duurovereenkomst betreft, is het bepaalde in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Met producten:

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product zonder opgave van redenen ontbinden binnen een afkoelingsperiode van minimaal 14 dagen. De ondernemer mag de consument vragen naar de redenen voor de herroeping, maar mag de consument niet verplichten deze redenen op te geven.
  2. De in lid 1 bedoelde Afkoelingsperiode gaat in op de Dag na die waarop de Consument of een vooraf door de Consument aangewezen derde – niet zijnde de vervoerder – het product heeft ontvangen, of:
  3. indien de Consument één bestelling voor meerdere producten heeft geplaatst: op de Dag waarop de Consument of een door de Consument aangewezen derde het laatste product ontvangt. Mits de ondernemer dit duidelijk aan de consument heeft gemeld vóór het bestelproces, kan de ondernemer een bestelling van meerdere producten met verschillende levertijden weigeren.
  4. indien de levering van een product uit verschillende zendingen of onderdelen bestaat: op de Dag waarop de Consument of een door de Consument aangewezen derde de laatste zending of het laatste onderdeel in ontvangst neemt;
  5. in geval van overeenkomsten die strekt tot regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: op de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde het eerste product ontvangt.

Voor diensten en digitale inhoud die niet op een tastbare drager worden geleverd:

  1. De Consument kan een dienstenovereenkomst voor Digitale Content die niet op een materiële drager is geleverd binnen 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de redenen voor de herroeping, maar mag de consument niet verplichten deze redenen op te geven.
  2. De in lid 3 bedoelde afkoelingsperiode gaat in op de Dag na die waarop de overeenkomst is gesloten.

Verlengde afkoelingsperiode voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd als u niet informeert over het herroepingsrecht:

  1. indien de ondernemer de consument niet de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt of niet het standaard herroepingsformulier heeft verstrekt, eindigt de bedenktijd twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
  2. Indien de ondernemer de in het vorige lid bedoelde informatie verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, eindigt de bedenktijd 14 Dagen na de Dag waarop de consument de informatie heeft ontvangen.

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

1. De Consument dient tijdens de Afkoelperiode zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. De consument zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het basisprincipe in dit verband is dat de consument het product alleen mag inspecteren en gebruiken zoals hij/zij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor een waardevermindering van het product die het gevolg is van het feit dat het product is behandeld op een manier die verder gaat dan is toegestaan in lid 1.
3. 3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer vóór of bij het sluiten van de overeenkomst op afstand niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht aan de consument heeft verstrekt.

Artikel 8 – Herroepingsrecht van de consument en bijkomende kosten

  1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn aan de ondernemer door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze.
  2. Zo spoedig mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde kennisgeving, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit is niet nodig als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf op te halen. De consument heeft in ieder geval de retourtermijn in acht genomen als hij het product terugstuurt voordat de bedenktijd is verstreken.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijze mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  5. De consument draagt de directe kosten voor het terugsturen van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor het retourneren van het product niet te dragen.
  6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de uitvoering van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid gereed voor verkoop zijn gemaakt, aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument aan de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is met dat gedeelte van de verbintenis dat de ondernemer op het moment van herroeping is nagekomen, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
  7. De verbruiker draagt geen kosten voor het verrichten van diensten of voor de levering van water, gas of elektriciteit die niet is voorbereid voor verkoop in een beperkt volume of in een beperkte hoeveelheid, of voor de levering van stadsverwarming, indien:
  8. de ondernemer de consument niet de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping heeft verstrekt, of;
  9. de consument niet uitdrukkelijk heeft verzocht om de aanvang van de uitvoering van de dienst of de levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd.
  10. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van digitale inhoud die niet op een materiële gegevensdrager is geleverd, indien:
  11. hij er niet uitdrukkelijk mee heeft ingestemd om vóór het einde van de bedenktijd met de uitvoering van het contract te beginnen;
  12. hij bij het geven van zijn toestemming niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen; of
  13. De ondernemer heeft deze verklaring van de consument niet bevestigd.
  14. Als de consument zijn herroepingsrecht uitoefent, worden alle aanvullende overeenkomsten automatisch ontbonden.

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

1. Indien de ondernemer de consument de mogelijkheid biedt de opzegging langs elektronische weg te doen, stuurt de ondernemer onverwijld na ontvangst van de opzegging een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt de door de consument gedane betalingen, inclusief eventuele leveringskosten, voor het geretourneerde product onverwijld en in ieder geval binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product af te halen, kan hij de terugbetaling opschorten totdat hij het product heeft ontvangen of, indien dit eerder is, de consument heeft aangetoond dat hij het product heeft teruggezonden.
3. De ondernemer zal voor terugbetaling dezelfde betaalmethode gebruiken als de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de consument heeft gekozen voor een bezorgmethode die duurder is dan de goedkoopste standaard bezorgmethode, hoeft de ondernemer de extra kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

Artikel 10 – Uitsluiting van het herroepingsrecht

De ondernemer kan het herroepingsrecht uitsluiten voor onderstaande producten en diensten, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
  2. Contracten die worden afgesloten tijdens een openbare veiling. Onder openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij de ondernemer producten, digitale inhoud en/of diensten aanbiedt aan de consument die persoonlijk aanwezig is of in de gelegenheid wordt gesteld persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
  3. Servicecontracten, na volledige uitvoering van de service, maar alleen als:
  4. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  5. De consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig is nagekomen;
  6. Pakketreizen als bedoeld in Boek 7 Artikel 500 van het Burgerlijk Wetboek en vervoerovereenkomsten van personen;
  7. Opdrachten voor diensten betreffende accommodatie, indien in de opdracht een bepaalde datum of periode van uitvoering is vastgesteld en andere dan woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuur en catering;
  8. Opdrachten voor diensten met betrekking tot vrijetijdsactiviteiten, indien in het contract een specifieke datum of periode van uitvoering is vastgesteld;
  9. Producten die zijn vervaardigd volgens specificaties van de Consument, die niet geprefabriceerd zijn en die zijn vervaardigd op basis van de specificaties van de Consument
  10. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
  11. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn voor retourzending en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  12. Producten die door hun aard na levering onherroepelijk zijn vermengd met andere producten;
  13. Alcoholhoudende dranken waarvan de prijs is afgesproken bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering pas na 30 dagen kan plaatsvinden en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen in de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  14. Verzegelde audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  15. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen;
  16. De levering van digitale inhoud anders dan op een tastbare drager, maar alleen als:
  17. de uitvoering is begonnen met de uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  18. de consument heeft verklaard dat hij daarmee zijn herroepingsrecht verliest.

Artikel 11 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer variabele prijzen aanbieden voor producten of diensten die gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft. Deze afhankelijkheid van schommelingen en het feit dat eventueel genoemde prijzen richtprijzen zijn, worden in de offerte vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen na drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
  5. de verhogingen het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
  6. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  7. De prijzen van de in de aanbieding genoemde producten of diensten zijn inclusief btw.

Artikel 12 – Naleving en aanvullende garantie

1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte aanvullende garantie kan nimmer de wettelijke rechten en vorderingen beperken die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
3. Onder “aanvullende garantie” wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of fabrikant op grond waarvan de ondernemer aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die qua strekking verder gaan dan waartoe de ondernemer op grond van de wet gehouden is, indien hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Artikel 13 – Levering en uitvoering

1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een andere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de Consument hiervan uiterlijk 30 Dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en heeft recht op eventuele schadevergoeding.
4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 – Duurovereenkomsten: duur, opzegging en verlenging

Annulering:

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst voor bepaalde tijd voor de regelmatige levering van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. De consument kan de in de vorige leden bedoelde overeenkomsten sluiten:
    • Op elk moment opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald moment of in een bepaalde periode;
    • Klaag ze op zijn minst aan zoals hij ze is aangegaan;
    • Zeg altijd op met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Uitbreiding:

  1. Een overeenkomst van bepaalde duur voor de regelmatige levering van producten (met inbegrip van elektriciteit) of diensten mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde periode.
  2. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument de overeenkomst te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn mag niet langer zijn dan drie maanden wanneer de opdracht betrekking heeft op de regelmatige bezorging van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften, maar minder dan eenmaal per maand.
  4. Een overeenkomst van bepaalde duur tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften voor kennismaking (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch aan het einde van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur

  1. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging verzetten.

Artikel 15 – Betalingen

1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de Consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 Dagen na het ingaan van de Afkoelingsperiode of, indien geen Afkoelingsperiode van toepassing is, binnen 14 Dagen na het sluiten van de overeenkomst. Indien het een overeenkomst tot het verrichten van diensten betreft, vangt deze betalingstermijn aan op de Dag na die waarop de Consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten kan de consument in algemene voorwaarden nimmer worden verplicht meer dan 50% vooruit te betalen. Indien vooruitbetaling is vereist, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of diensten, alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet en nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een extra termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen en de consument ook binnen deze extra termijn van 14 dagen niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, is de consument over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten zijn beperkt tot: 15% van de uitstaande bedragen tot €2.500; 10% over de volgende €2.500 en 5% over de volgende €5.000, met een minimum van €40. De ondernemer mag ten gunste van de consument afwijken van de genoemde bedragen en percentages.

Artikel 16 – Klachtenprocedure

1. De ondernemer heeft een goed gepubliceerde klachtenprocedure en behandelt klachten volgens deze procedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
3. De ondernemer beantwoordt ingediende klachten binnen 14 Dagen na de datum waarop de klacht is ontvangen. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. De consument moet de ondernemer in ieder geval vier weken de tijd geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na het verstrijken van deze termijn vormt de klacht een geschil dat onderworpen is aan de geschillenregeling.

Artikel 17 – Geschillen
De overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, zijn
uitsluitend onderworpen aan Nederlands recht.

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Modelformulier voor herroeping

  • Hierbij laat ik u weten dat ik mijn overeenkomst wil herroepen met betrekking tot
    de verkoop van de volgende producten: …………………………………………
  • Besteld op datum: ………………………………………………..
  • Naam: ……………………………………………………………..
  • Adres + woonplaats: ……………………………………………………………..
  • Bestelnummer: ……………………………………………………………..
  • Handtekening van de consument: ………………………………………………………